Stimulentul de inserție este o sumă lunară plătită părinților care decid să își reia activitatea profesională înainte de terminarea concediului de creștere a copilului.
În contextul declarării stării de urgență pe teritoriul României, ca măsură de protecție socială, s-a adoptat OUG nr. 30/2020, modificată și completată prin OUG nr. 32/2020, în cuprinsul căreia se prevede că acordarea stimulentului de inserție se efectuează pe o perioadă continuă de 90 de zile, începând cu data de 21 martie 2020, persoanelor care se află în una sau mai multe dintre următoarele situații:
- Beneficiază de concedii medicale şi indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii; concedii medicale şi indemnizaţii pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă, exclusiv pentru situaţiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncă sau boli profesionale; concedii medicale şi indemnizaţii pentru îngrijirea copilului bolnav;
Plata stimulentului de inserție nu operează ope legis, astfel că persoanele care se află într-una dintre cele trei situații mai sus enumerate și se aflau în plata drepturilor la data de 30.03.2020, trebuie să transmită prin poștă electronică Agenţiei pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti (denumită în continuare AJPIS), în a cărei rază teritorială îşi au domiciliul sau reşedinţa, certificat medical.
- Beneficiază de concediul prevăzut de Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ.
Aceste categorii de persoane trebuie să transmită prin poștă electronică AJPIS, în a cărei rază teritorială îşi au domiciliul sau reşedinţa, adeverință eliberată de angajator.
Este de menționat faptul că în perioada vacanței școlare de Paște, respectiv 04-21 aprilie 2020, nu se poate beneficia de prevederile Legii nr. 19/2020, excepția fiind instituită prin HG nr. 217/2020.
- Contractul individual de muncă a fost suspendat din inițiativa angajatorului în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activităţii, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare (șomaj tehnic).
Aceste persoane trebuie să transmită prin poștă electronică AJPIS, în a cărei rază teritorială îşi au domiciliul sau reşedinţa, adeverinţa eliberată de angajator sau declaraţia pe propria răspundere a persoanei că se află în una dintre aceste situaţii.
De reținut faptul că în cazul în care persoana depune declaraţia pe propria răspundere, AJPIS judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti verifică în registrul general de evidenţă a salariaţilor veridicitatea celor declarate.
- Li s-a suspendat ori le-a încetat raportul de muncă ori de serviciu, ca urmare a instituirii situaţiei de urgenţă.
Persoanele care se află în această situație trebuie să transmită prin poștă electronică AJPIS, în a cărei rază teritorială îşi au domiciliul sau reşedinţa, adeverinţa eliberată de angajator sau declaraţia pe propria răspundere a persoanei că se află în una dintre aceste situaţii.
De reținut faptul că în cazul în care persoana depune declaraţia pe propria răspundere, AJPIS judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti verifică în registrul general de evidenţă a salariaţilor veridicitatea celor declarate.
- Beneficiază de indemnizația aferentă întreținerii unui copil cu dizabilitate (părinții firești sau una dintre persoanele care a adoptat copilul, căreia i s-a încredinţat copilul în vederea adopţiei sau care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţă, cu excepţia asistentului maternal profesionist care poate beneficia de aceste drepturi numai pentru copiii săi, precum şi persoana care a fost numită tutore care au în întreţinere un copil cu dizabilitate gravă sau accentuată).
- Se aflau în plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului la data instituirii stării de urgenţă.
Plata acestei indemnizaţii se asigură pe toată durata instituirii stării de urgenţă şi în situaţia în care copilul a împlinit vârsta de 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap sau urmează să împlinească vârsta prevăzută de lege, în această perioadă.
Pentru această categorie de persoane, dacă se optează pentru acordarea stimulentului de inserţie, acordarea se face de la data depunerii cererii, dacă acestea realizează venituri supuse impozitului pe venit, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani, respectiv 4 ani, în cazul copilului cu handicap, prin OUG nr. 32/2020 fiind instituită excepția derogatorie de obţinere de venituri supuse impozitului cu cel puțin 60 zile anterior împlinirii de către copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap.
În situația în care persoanele urmează să solicite stimulentul de inserție, trebuie să transmită prin poștă electronică AJPIS, în a cărei rază teritorială îşi au domiciliul sau reşedinţa, cererea-tip pentru obținerea stimulentului de inserție și, obligatoriu, documentul care atestă că se află în una din situațiile descrise mai sus la punctele 1-4.
- Persoanele care în prezent îndeplinesc condițiile pentru acordarea stimulentului de inserție pot opta între acordarea stimulentului de inserţie sau reîntoarcerea în concediul pentru creşterea copiilor şi acordarea indemnizaţiei aferente acestuia.
Persoana îndreptățită trebuie să transmită prin poștă electronică AJPIS, în a cărei rază teritorială îşi au domiciliul sau reşedinţa, numai cererea-tip prevăzută de OUG nr. 111/2010.
În cazul în care, după perioada de 90 zile, persoana îndreptăţită realizează venituri supuse impozitului pe venit, atunci stimulentul de inserţie se acordă, potrivit legii, până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani sau 4 ani în cazul copilului cu dizabilitate.
Avocat Andreea Iacșa